mandag den 26. januar 2015

Analyse af børnebøger

Analyse og fortolkning af børnebøger 

Kort præsentation 

Titel:
Hvad hedder bogen?
Type: 
Hvilken slags børnebog er det? (genre)
Årstal: 
Hvornår er bogen skrevet?
Forfatter og evt. illustrator:
Hvem har skrevet bogen?
Hvem har tegnet illustrationerne? (Kun ved billedbøger)
Alderstrin:
Hvilket alderstrin retter bogen sig mod?
Hvem kan have glæde af at læse den? – Eller at få den læst højt.


Analyse 

Hvad sker der i bogen? 
Lav kun et resumé.
Tema: 
Hvilket tema kredser børnebogen om?
Karakteristik: 
Personkarakteristik:
Hvilke personer optræder i bogen?
Hvordan beskrives de?
Er der forskel på beskrivelsen af deres ydre og indre?
Miljøkarakteristik:
Hvilket miljø beskrives i bogen?
Er der forskel på det fysiske og det psykiske miljø?
Hvilken klasse eller hvilket samfundslag udspiller handlingen sig i?
Hvilken tid foregår bogen i?
Titel: 
Hvad betyder titlen for bogen?
Komposition: 
Hvordan er handlingen i bogen bygget op?
Er der brugt et bestemt system eller en bestemt teknik?
Er der spring i tid?
Hvornår og hvorfor?
Følger den berettermodellen?
Fortælleteknik: 
Hvordan er bogen fortalt?
Er fortælleren tydelig eller skjult?
Hvem fortæller?
Hvordan kommer det til udtryk?
Hvilke synsvinkler bruger fortælleren?
Hvilken fortællertype er der tale om?
Illustrationer: 
Hvordan er bogen illustreret? (Fotografier eller tegninger?
Hvilken slags tegninger?)
Hvordan er farverne i bogen?
Er der mange detaljer på illustrationerne?
Hvordan spiller illustrationer og tekst sammen?
Sprog: 
Hvordan er sproget i bogen?
Er det tidssvarende?
Passer det til aldersgruppen?
Er der rim eller andre virkemidler?
Barnesyn 
Hvilket barnesyn kommer til udtryk i bogen?


Fortolkning / Tolkning: 

Hvad er budskabet i bogen?
Hvad vil bogen os som læsere?
Gøre os kloge?
Fortælle en god historie?
Eller noget tredje…
Hvordan gør den det, den skal?
Vurdering:
Hvordan vurderer du bogen?
Hvad er godt ved det?
Hvad er ikke godt?
Fortællesituation: 
Hvordan skal bogen bruges?
I hvilken pædagogisk situation vil du bruge den og hvordan?
Perspektivering: 
I hvilken større sammenhæng kan bogen indgå?
Relaterer bogen til andre tekster, du har læst


Ingen kommentarer:

Send en kommentar