Udvalgte
cases i forhold til pædagogiske nøglebegreber
CASE-ARBEJDE
Nedenfor følger 4 cases,
som du skal arbejde med i forhold til et af pædagogikkens
nøglebegreber.
De enkelte cases beskriver
en situation / problemstilling / dilemma fra en daginstitution. Når
man skal arbejde med en case, kan man tage mange forskellige
”briller” på. Her er jeres vinkel valgt for jer. I skal bruge
den teori, der er koblet til det enkelte nøglebegreb.
Fremgangsmåde:
- Nærlæs casen
- Få styr på teorien i oplægsmaterialet
- Forklar situationen ud fra teorien – beskriv tegn, konsekvenser
- Beskriv handlingen på situationen – hvad bør du gøre, hvad skal du gøre, hvad må du gøre, hvad kan du gøre som pædagogisk assistent?
OMSORG
Case Mads, to år Mads er 2 år og fire
måneder. Han går i en lille institution med to stuer. En
vuggestuegruppe og en børnehavegruppe. Mads har fået en lillesøster
for tre måneder siden. Mads er i de seneste tre uger begyndt at slå
de små børn i vuggestuen, han river dem i håret eller bider dem.
Selv om personalet passer meget på, så lykkes det dem ikke at undgå
overfaldene. Mads har i den samme periode grædt meget og været ked
af det. Ud over at Mads har det svært, så er han en dreng der
ellers er udviklingsmæssigt med. Han talte fx stort set rent som 2
årig.
RELATION
Case Olivia, seks og et halvt år
Olivia er begyndt i SFO for et halvt år siden. Hun er glad for at
være i SFO’en og er især meget glad for HANNE, hendes
kontaktpædagog. Olivia leger godt med de andre børn, men hun kan
også godt lide bare at være sammen med HANNE og sidde hos hende og
snakke. HANNE føler sig ikke tæt knyttet til Olivia.
En eftermiddag sidder Olivia sammen med
HANNE på legepladsen. Olivia snakker løs, og HANNE svarer en gang
imellem med et ”ja” eller ”nej”. Olivia har været sammen med
HANNE det meste af dagen, først sad hun sammen med hende om
morgenen, så legede hun sammen med et par piger, men da HANNE
begyndte at bage boller sammen med en gruppe børn, kom Olivia straks
og ville være med. Den sidste time har Olivia gået rundt efter
HANNE og snakket med hende og deltaget i alt, hvad HANNE laver. HANNE
er begyndt at blive irriteret over, at Olivia følger efter hende.
Hun rejser sig, børster noget sand af bukserne og siger i et bestemt
tonefald, at nu skal Olivia lege lidt med nogle af de andre børn.
HANNE foreslår, at Olivia går over i sandkassen, hvor en gruppe
børn tegner figurer i sandet. Olivia tøver lidt og ser op på
HANNE, men HANNE vender sig og begynder at gå. Olivia rejser sig og
går over til sandkassen og spørger de andre børn, om hun må være
med. Et øjeblik efter er hun i gang med at tegne i sandet.
HANNE går over til pædagogmedhjælperen
i den anden ende af legepladsen. De står lidt væk fra børnene, og
HANNE siger lavt, at hun bliver så irriteret på Olivia, når hun
hænger på hende hele dagen. Hun trænger til at få lidt ro.
Pædagogmedhjælperen nikker imødekommende, og HANNE fortsætter:
”Hvis det så bare var et af de andre børn, men Olivia er så
kedelig. Vil du ikke tage hende, hvis hun kommer hen til mig igen?”
Pædagogmedhjælperen svarer, at det kan hun da godt.
Et par minutter efter kommer Olivia hen
til HANNE og tager hende i hånden: ”Kom HANNE, kom og se min
sandfigur,” stråler Olivia glad og stolt. HANNE sender et blik til
pædagogmedhjælperen, som bøjer sig ned mod Olivia og siger: ”Åhr,
Olivia, må jeg ikke få lov at se din sandfigur i stedet? Jeg vil
rigtig gerne se den.” Olivia ser op på HANNE og prøver at få
begge de voksne med, men HANNE bliver stående, og
pædagogmedhjælperen holder Olivia i hånden og begynder at gå over
til sandkassen med hende, mens Olivia ser tilbage på HANNE et par
gange.
ANERKENDELSE
Case Frederik, to år, og HANNE Det er
frokosttid i vuggestuen. Frederik på to år har en frikadelle på
sin tallerken. Den skyndte han sig at fingersnuppe da maden blev sat
på bordet. Pædagog HANNE: ”Hov hov hov Frederik, du skal lige
vente, og man må ikke tage med fingrene.” Frederik skynder sig at
tage en bid af frikadellen. HANNE: ”Frederik brug gaflen, vil du
forresten ikke også have lidt kartoffelsalat og nogen grønsager?”
Frederik: ”Nej, det kan mig ik” Hanne: ”Det ved du jo slet
ikke, du har jo slet ikke smagt det.” HANNE øser en lille klat op
på hans tallerken. Frederik begynder at græde og skubber
tallerkenen væk mens han siger :”Vil ik ha vil ik ha.” HANNE:
”Jo du skal smage, du kan jo ikke bare spise frikadeller, der skal
jo også være nogle til de andre.” Frederik fortsætter med at
græde. HANNE: ”Det er ikke noget at græde over, det er jo bare
mad.” Hun giver ham tallerkenen tilbage. Frederik spiser resten
af sin frikadelle og siger: ”Mer mad.” HANNE: ”Du skal først
spise lidt kartoffelsalat, ellers får du ikke mere mad.” Frederik
skubber tallerkenen på gulvet. HANNE:” Så er du vist færdig med
at spise.”
LIVSKVALITET
Case Peter, syv år, og LEIF Peter på
syv år er næsten lige startet i SFO. Pædagogerne opfatter ham som
en kvik dreng, der er meget god til at klare sig selv. Han går som
regel selv hjem fra SFO. En dag da børnene sidder og taler om, hvad
der er sket i weekenden, fortæller Peter, at hans mor er kommet på
hospitalet. Pædagogen LEIF spørger hvad hun fejler. Peter siger, at
det ved han ikke rigtig, men hun sagde nogle meget mærkelige ting,
og så kørte faderen hende ind på hospitalet sent om aftenen. Så
gider Peter ikke tale mere om det. Resten af eftermiddagen sidder
Peter og hænger i puderummet. Da LEIF går hen og spørger, om han
vil være med til at spille computer, siger Peter pludselig
alvorligt: ”Hvorfor er der nogen mennesker der bliver skøre?”
LEIF spørger, hvorfor han tænker på det, men så siger Peter, at
det ved han såmænd ikke – ikke for noget særligt, og at han
gerne vil spille computer.
Case Sofie, tre år Sofie er lidt over
tre år. Hun er begyndt i børnehave for fire måneder siden. Sofies
forældre har flere gange talt med pædagogerne om, at Sofie er ked
af det, og at hun hver morgen siger, at hun ikke vil i børnehave.
Pædagogerne er ikke bekymrede for Sofie. De omtaler hende som et
barn, der bruger tid på at observere, hvad der foregår i
børnehaven. De ser også, at hun leger med et par andre børn. Det
gør ikke forældrene mere trygge ved børnehaven. En dag, hvor
faderen henter Sofie, sidder hun alene i garderoben. Hun har tårer i
øjnene og siger, at der ikke er nogen, der vil lege med hende.
Faderen bliver vred, finder en pædagog
på legepladsen og siger med høj stemme, at NU må de tage sig
sammen; er de overhovedet opmærksomme på, at Sofie er ked af det,
og at de må gøre noget for at hjælpe hende ind i fællesskabet med
de andre børn. Pædagogen bliver overrumplet og svarer, at det måske
i virkeligheden handler om, at Sofie kan mærke, at forældrene ikke
bryder sig om børnehaven. Hun siger også, at børnehaven har gode
erfaringer med at give børnene tid til at falde til, og at børn
selv må finde ud af, hvordan de kommer med i leg og aktiviteter.
Sofie overværer optrinnet mellem pædagogen og faderen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar